وبسایت خبری خوی نیوز

جدیدترین اخبار شهرستان خوی,خوی نیوز,اخبار آذربایجان

وبسایت خبری خوی نیوز

جدیدترین اخبار شهرستان خوی,خوی نیوز,اخبار آذربایجان

پیوندهای روزانه

ارتباط با پسرا در فضای مجازی

جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۹ ب.ظ

جاذبه بین دو جنس مخالف (زن و مرد) بسیار فراوان است؛ مخصوصا در سنین جوانى، که این جاذبه و حساسیت در اوج خود مى ‏باشد، در نتیجه هر چند جوان بخواهد رعایت مسایل شرعى و عرفى را در دوستى با جنس مخالف بنماید، اما تمایلات نفسى و وسوسه‏هاى شیطانى قوى‏تر از آنند که انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همین جهت عقل اقتضا مى ‏کند انسان خود را در معرض خطرى که بسیارى از خوش باوران را گرفتار کرده قرار ندهد. هدف ما از بیان این حرف ها سرزنش کردن شما نیست زیرا مطمئنا خود شما هم به خوبی به این نکته واقفید که دادن شماره تلفن، نام و آدرس محل زندگی به کسی که صرفا از طریق اینترنت قرار است در مورد انجام کاری به شما کمک بکند کار عاقلانه و درستی نبوده است. روشن است که هر فرد خود بهتر مى ‏تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است. بل الانسان على نفسه بصیره آدمى بر نفس خود آگاه و بیناست (قیامت ، آیه 14).

اکنون این سوالات پیش می آید که :
منظور شما از این ارتباط چیست؟ و هدف او چیست آیا ازدواج است یا صرفا دوستی با شما ؟ واقعا قصد او ازدواج با شما است و آیا شما هم این نگاه را به ارتباط با او دارید یا خیر؟ شما چقدر از وضعیت خانوادگی ایشان خبر دارید ؟ چقدر به ایشان اطمینان و اعتماد دارید؟ چقدر او را می شناسید؟ چطور در طی چند ارتباط اینترنتی و پیامکی فهمیدید شبیه همید و او پسر وفاداریست؟( شناختی که شما از این پسر دارید تمام چیزهایی است که خودش گفته و همه ما آدم ها دوست داریم تصویر خوبی از خودمان نشان بدهیم. پس شناخت شما شناخت ناقصی است و قابل اعتماد هم نخواهد بود.)
در کنار این سوالات مهم باید این نکته را در نظر داشته باشید که ایشان در یک ارتباط ساده اینترنتی، به راحتی از شما درخواست رد و بدل کردن شماره تلفن و ارتباط بیشتر را کرده اند؛ از کجا معلوم پیش از ارتباط با شما، با فرد دیگری همین طرح را نریخته است( کما اینکه خودش هم در حرفهایش به این نکته اشاره کرده که همیشه دخترها او را ترک کرده اند پس یعنی با دختران زیادی طرح دوستی ریخته است)؟ از کجا معلوم که در آینده با دیگری ارتباط برقرار نکند؟ آیا شما با این وضعیت می توانید در آینده در کنار ایشان زندگی نمایید؟ همانطور که خودتان می دانید معمولا ادعا می‏شود این گونه روابط و دوستی‏ ها به انگیزه ازدواج شکل می‏گیرد، ولی با کمی دقّت فهمیده می‏شود، روح حاکم بر این گونه دوستی‏ ها، عشق‏ ورزی کور است نه خردورزی؛ در حالی که تصمیم ‏گیری درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیّت و خردورزی ممکن است.

اکنون برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید و از این وضعیت خلاصی پیدا نمایید لازم است موارد ذیل را انجام دهید :
1. در اولین فرصت ارتباط خود را با ایشان قطع کنید و راههای ارتباطی با ایشان را ببندید (مثلا شماره تلفن همراهتان را تغییر دهید یا ایمیل و آیدی تان را عوض کنید)
2. اگر از او شماره ای دارید، آن را از بین ببرید.
3. تجربۀ ما نشان داده است که اینگونه ارتباطات به ظاهر ساده، گاه نتایج فوق العاده وخیمی بدنبال خواهد داشت؛ پس به توصیۀ ما اعتماد نمایید.
4. از این که خیلی زود به فکر راه چاره افتاده اید و در این راه مشورت را برگزیده اید خود را تشویق کنید.
5. هیچ توجیهی برای این ارتباط وجود ندارد؛ نه قسم های فریبنده، نه درد و دل و نه هیچ دلیل به ظاهر انسانی، عاطفی و حتی معنوی.
6. بدون در نظر گرفتن علاقه و مدت ارتباط با وی ، درباره معیارهاى ازدواج و شرایط همسر ایده‏آل خود تفکر نموده و اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. در این مورد می توانید با این مرکز مکاتبه نموده و این ملاکها را درخواست نمایید.
7. خواهر خوبم ایجاد محدودیت و رعایت حدود الهی در برخورد با نا محرم، به سود و نفع هر دو طرف ، یعنی زن و مرد می باشد. قدم گذاشتن در نواهی الهی و انجام اعمالی که حضرت حق تعالی ما را از آن نهی نموده است، در مدت زمانی کوتاه یا طولانی، به ضرر خود و جامعه ماست. یکی از مضرات ارتباط غیرشرعی با نا محرم، ایجاد مشغله فکری و محبت قلبی نسبت به جنس مخالف است؛ این مشغله، کم کم انسان را وارد معاصی بزرگتر می کند ؛ تا جایی که خدای ناکرده ، بعضی از گناهان ناشی از این ارتباط ، ضربه ای سهمگین به پیکره جسم و روح انسان و جامعه وارد کرده و چه بسا تبعات ملال آوری به دنبال خواهد داشت.
8. مومن حقیقی در کنار عمل به واجباتی مانند نماز باید از محرمات الهی نیز اجتناب کند و در غیر این صورت عبادت و نماز او نیز کم رنگ و کم اثر بوده است و به نوعی استهزاء نماز است، زیرا نماز موثر و حقیقی با گناه بزرگی مانند ارتباط با نامحرم هرگز قابل جمع نیست. ارتباط با نامحرم دامی بزرگ از دام های شیطان است و ممکن است به خسارت های فراوان منتهی شود. از این دام پرجاذبه، فراری باشید و از این به بعد هم مراقب باشید به هیچ عنوان و هیچ بهانه ای گرفتار اینگونه ارتباطات نشوید.
9. از لحاظ روان شناسی ادامه این رابطه، شما را به سمت شکل گیری «وابستگی» های بی مورد خواهد کشاند که تبعات منفی آن گریبانگیر کسی جز خودتان نخواهد شد.
10. خداوند به انسان ها به اندازه وسعت و ظرفیت وجودیشان تکلیف و وظیفه داده است (لایکلف الله نفسا الا وسعها) پس خود را ناجی و حل کننده همه مشکلات از هر سنخ انسانی قلمداد نکنید و در صورت ترک این رابطه با آن پسر، عذاب وجدان را در خویش شکل ندهید چرا که مطمئنا کاری کرده اید که هم به نفع خود و هم به نفع ایشان بوده است.
11. همانطور که گفته شد توصیه ما این است که مکالمات با ایشان را از هر طریقی چه اینترنت و چه تلفن فورا قطع کرده و در آخرین ارتباط (که بهتر است از طریقی باشد که نتواند مکالمه را ادامه دهد مثلا از طریق ایمیل) به او بگویید اگر تصمیم او از این رابطه ازدواج با شما است به همراه خانواده خود رسما به خواستگاری بیایند و شما پس از تحقیقات و در نظر گرفتن ملاک های همسر مناسب، جواب مثبت و یا منفی خود را به او خواهید داد و آنگاه بلافاصله ارتباط را قطع کنید و به هیچ بهانه ای اجازه پاسخگویی و ادامه ارتباط را به ایشان ندهید.
12. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که با ادامه پیدا کردن این ارتباط ( به هر عنوان و بهانه ای) خواه ناخواه خانواده شما در جریان قرار خواهند گرفت و آنوقت اعتماد ارزشمند والدینتان را از دست خواهید داد.
13. با قطع کردن همه راههای ارتباطی جایی برای نگرانی بابت دانستن اسم و فامیل و شهر شما وجود نخواهد داشت. پس بیهوده نگران نباشید.
14. از خداوند متعال و ائمه اطهار(علیهم السلام) برای اقدامات صحیح در زندگی کمک بگیرید. قطعا شما را یاری خواهند نمود.
15. سعی کنید ازدواج خود را بر اساس مرسومات عرفی و معمول در جامعه انجام دهید.
16. اگر در این مدت علاقه ای به وی پیدا کرده اید و احساس می کنید فراموش کردن او برایتان سخت است راهکارهایی برای فراموش کردن راحت تر و سریعتر وجود دارد که می توانید آنها را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید.
17. اگر خواستگار مناسبی برایتان آمد به بهانه صداقت و یا هر چیز دیگر به هیچ وجه از این ارتباط چیزی به او نگویید.
18. حرف آخر این که شما دارای طینتی پاک و نیتی خالص هستید بنابراین از این ودیعه الهی به خوبی محافظت کنید.
موفق باشید. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.

نویسنده : فاطمه سادات حسین پور

  • admin